Achtergrond
2010

2000 maal Top Muziek

Radio 2
Er hangt weer een nerveuze spanning in de lucht. Het jaarlijkse muzikale hoogtepunt op Radio2 nadert: de Top2000. Voor het vierde jaar op rij is Mediajunkies bij dit crossmediale fenomeen betrokken als digitale producent. In samenwerking met de 'Top2000 friends' van Elastique is een splinternieuwe Top2000 Experience website opgeleverd met elementen als Stemmen voor de Top2000, nieuwsberichten, polls, tweets, de rubrieken 'Welk nummer ben jij?' en 'De favorieten van...' en een popquiz. Daarnaast levert Mediajunkies tijdens het evenement redactionele ondersteuning voor de site. Wil je je stem nog uitbrengen voor de definitieve lijst, dan heb je tot 26 november a.s. de tijd.

Wanna Play?

3FM/Lowlands
De website van Nederlands' best beluisterde jongerenzender 3FM heeft niet alleen een nieuw jasje en content management systeem gekregen, ook de manier van communicatie met het publiek is veranderd. Met de inzet van Social Radio en Media bedient 3FM haar doelgroep sneller en effectiever. Mediajunkies is gevraagd om samen met 3FM de komende tijd meer crossmediale projecten te implementeren. Lowlands, Zwarte Cross, Mysteryland.....3FM Serious Summer has arrived..........

NPOX deel IV

NPOX
NPOX is het netwerk voor mediamakers met als hoogtepunt het jaarlijkse festival waar de creatieve club voor programmamakers van alle publieke omroepen bijeenkomt. Mediajunkies werkt en denkt graag mee met deze makers met als inzet een cross-creatieve bestuiving. Dit jaar vindt het festival voor de vierde keer op rij plaats, voorzien van een nieuwe vormgeving en een vernieuwd concept . Het NPOX festival vond op 9 september 2010 plaats.

TV Lab 2010: televisiechemie

Nederland 3
Mediajunkies en Eturn tekenden voor respectievelijk de vormgeving en implementatie van de website van TV Lab 2010, een initiatief van Roek Lips, netcoördinator van Nederland 3. TV Lab 2010 is een project waarbij kijkers een televisieformat kunnen indienen. Ellen van Dijk won met ‘Dorpse Meiden’, een reality-serie over een groep dorpse vriendinnen van rond de 20 jaar. In samenwerking met BNN wordt dit format uitgewerkt tot een programma dat eind augustus tijdens TV Lab op Nederland 3 te zien is. Op internet kunnen kijkers op het programma reageren via Twitter en chat.

Out of Uruzgan

3FM/RNW
In 2006 werd Uruzgan.fm gelanceerd, synchroon met de Nederlandse militaire missie in de Afghaanse provincie Uruzgan. Het is een programma van de radiozender 3FM, 'powered by' Radio Nederland Wereldomroep, en 24 uur per dag te beluisteren op de Nederlandse bases in Afghanistan. Eind 2008 werd Mediajunkies gevraagd om een nieuw design en techniek voor de website te leveren. De 'radio voor Nederlandse militairen op missie en hun thuisfront' werd in Zuid-Afghanistan en Nederland goed beluisterd. Tot aan de allerlaatste dag van de missie: op 30 juli 2010 gingen de schuiven voorgoed dicht.

Afrika 2.0

IAK Foundation
De stichting Indo-Afrikaans Kontakt draagt de onbekende geschiedenis uit van de werving van 3.068 Afrikaanse soldaten voor het leger in Nederlands-Indie. Tussen 1831 en 1872 werden deze 'zwarte Hollanders', grotendeels krijgsgevangenen uit de regio van Mali tot Benin en Nigeria, op slavenmarkten in het huidige Ghana gekocht door de Nederlandse overheid. Een aantal Afrikaanse KNIL-soldaten is stamvader geworden van zogeheten Indo-Afrikaanse families die in de diaspora leven: in Nederland, Ghana, Canada, USA, Brazilie en Indonesie. Mediajunkies ontwierp en bouwde de nieuwe site, voorzien van een blog, social media en een gastenboek.

Cooking with Keasberry

Jeff Keasberry
Cooking with Keasberry' is een uniek project waarbij het Indische kookboek van 'oma Keasberry', de legendarische eigenares van het Amsterdamse restaurant Djokja, centraal staat. Haar kleinzoon Jeff Keasberry neemt de Indische recepten als uitgangspunt voor een 'feelgood' boek waarin Indische gezelligheid en gekruid eten een hoofdrol spelen. Mediajunkies ontwikkelde een online crossmarketing-campagne voor de promotie van zowel het boek als de auteur op basis van social media en blogs.

Als het maar schoon is!

Gmanagement
Het Zwitsers-Oekraiense bedrijf G Management dat bedrijfspanden verhuurt en onderhoudt, heeft vestigingen in Zurich en Kiev. In nauwe samenspraak met het bedrijf heeft Mediajunkies de 'look and feel' van de website inclusief de technische implementatie van Wordpress uitgevoerd. In combinatie met een nieuwsbriefmodule wordt deze site ingezet bij de crossmediale marketingcampagne in Zwitserland en Oekraine.

Vorstelijk muziekspektakel

Podium De Vorstin
Muziekpodium De Vorstin in Hilversum, de opvolger van De Tagrijn, is naast concertzaal een creatieve werkplaats voor musici met vijf grote oefenstudio's. Mediajunkies is verantwoordelijk voor het ontwerp en implementatie van de website, een online ticketsysteem en het ontwerp van een 'muzikantenbank', een lokale MySpace. Bij de opening van het podium in september 2010 wordt een promotiecampagne gelanceerd waarvan een interactieve openingsgame deel uitmaakt.

BVN.TV Worldwide

BVN
De vernieuwde website van BVN bevat elke tien minuten nieuwe videocontent van onder meer de Nederlandse Publieke Omroepen en de Vlaamse Omroepen. Op ingenieuze manier wordt deze content ingelezen en gepersonificeerd aangeboden in een nieuwsbrief. Het resultaat: een verdubbeling van het bezoekersaantal en ruim 5000 extra abonnees. Sinds het voorjaar van 2010 ontvangen alle Nederlandse en Vlaamse expats een programmagids voor hun specifieke tijdzone. De website oogt overzichtelijk en toegankelijk, terwijl het achter de schermen technisch gecompliceerd is.

Guitar Pickers

Delicatessen
De documentaire 'Mama don't like no guitarpickers around here', geregisseerd door Jacqueline van Vugt, speelt zich af in een kleine Amsterdamse gitaarwinkel waar de hele wereld naar binnen stapt. Mediajunkies heeft de online marketing campagne verzorgd. De film is nog te zien via Uitzending Gemist.